woensdag 23 mei 2007

Toeval

gras bloem flits

Emmelie belde.
Of ik al iets wist over de rol van Kendra.
Ik zei dat ik nog niets wist.
Je bent in Boom Chicago geweest, zei ze.
Dat klopt, zei ik.
Ik heb het gelezen op je weblog. Alles is uitgesteld. Het bezwaarschrift.
Ja, zei ik, vijfentwintig juni.
Moeilijk hoor, zei Emmelie, wachten.
Nou.
Ze begreep het.
Dus ik maak nog kans.
Natuurlijk, zei ik, alleen ik heb nog nooit een casting georganiseerd.
Zal ik alvast een stukje doen?
Nee, zei ik. Casten is vergelijken, we moeten wachten. Meestal weet ik precies welke acteur welke rol moet spelen, of ik schrijf voor acteurs die ik ken. Dat is nu allemaal anders. Ik hou niet van stemmen die acteren. Als het moet, ok, maar liever zo min mogelijk. En als je acteert, wil ik niet horen dat je acteert. Snap je? Acteren doe je maar op tv, niet op de radio.
Emmelie zei, een stem is het, of niet.
Ze klonk resoluut en toch vriendelijk.
Precies, zei ik. Kort samengevat komt het daar op neer.
Dus je zegt eigenlijk dat ik het niet ben, want anders had je dat al gehoord.
Ik zei dat ik het nog niet wist.
We houden kontakt.

Voor Chris Bajema en Paulien Cornelisse sprak ik vandaag vijf zinnen in.
Twee als Illusionist en drie als detective.
Chris en Paulien maken een bijzondere voorstelling.
Het is geen hoorspel, het is geen theater, het is geen film, het is View-o-rama.
Naast henzelf, speelt de ouderwetse bakalieten viewmaster met 3D beeld en schuifbare kijkschijf de hoofdrol.
Het publiek zit in een tent, ziet een 3D voorstelling op zijn viewmaster en luistert naar het verhaal via boxen.
Als het belletje klinkt, klik je door naar de volgende foto.
De voorstelling gaat naar bijna alle zomerfestivals zoals Oerol, De Boulevard, De Parade en over het IJ.
Ik denk dat het een hit wordt.

Met het filmpje van Jules op de site van Llink gaat het goed.
Na mijn uploadactie ontving ik een email van Geert Rozinga, de eindredacteur en samensteller van het programma In Natura.
Toeval.
Ik ken Geert Rozinga.
Hij heeft lang bij de RVU gewerkt.
Ik heb voice-overs voor zijn programma's gedaan en ben vaak met hem meegereden naar Hilverum en weer terug.
Wist niet dat hij tegenwoordig bij Llink werkte.
En nu gaat hij van Jules een TV Star maken.
Ik denk dat het gaat lukken.
Met dank aan Youtube.

Wordt vervolgd.

PS: Bovenstaande foto werd toevallig genomen.
We hadden lang in het gras gezeten, mijn camera en ik.
De zon was al onder.
Toen ik opstond drukte ik perongeluk op de knop.
Vanochtend zag ik het pas.
De juiste bloem op de juiste plaats.
Er bestaat meer toeval dan je denkt.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

"Nederlanders blijken liever te chatten, recepten te delen, Hyves te bezoeken of foto's te delen dan blogs te lezen."

geweldig dat project met die viewmaster, die dingen inspireren wel !

b.kommerij zei

Ja, hoe doen die nederlanders het toch? En waarom nemen Amerikanen internet serieuzer?
(Is dat zo?)