woensdag 29 augustus 2007

Een ansichtkaart voor Marco Raaphorst



Beste Marco,

Hoe gaat het daar, op de Veluwe?
Ik zag dat je vandaag in Hoenderloo was.
Prachtige bossen.
Hier zit ik met mijn gezicht richting het zuiden.
Ik zwaai met de camera rustig van links naar rechts.
Wat je ziet is het Wad tijdens hoogwater.
Morgen zal ik het bij eb nog eens doen.

Iedere dag luister ik naar de CD met daarop de tekstfragmenten en iedere dag hoor ik iets anders.
Ik weet niet of dat goed is.
Soms vind ik het allemaal mooi, precies de goeie toon, volop mogelijkheden, en ja zelfs hoor ik dan vaag op de achtergrond de juiste mix van geluiden en muziek.
De volgende dag wil ik alles overdoen.
Bij wijze van.
Vandaag vond ik iedereen een beetje netjes.
We sloegen geen letter over.

Ben erg benieuwd wat jouw volgende stappen zijn.
(Beschouw mijn ongeduld maar als enthousiasme.)
Ga je de stemmen bewerken?
Rek je de pauzes op?
Maak je het kunstmatige nog artificieler?
Worden het blokken, met allemaal een eigen sfeer en tempo?
(Noteer jij dat soort dingen of zit het in je hoofd?)

We moeten snel afspreken met z'n drieen volgende week want ik wil horen wat je gaat doen.
En hoe zal dat gesprek gaan zodra we het over beeld gaan hebben?
Wat gaat Pepijn maken?
Uit welke beeldbron gaat hij putten?
En zal dat weer invloed hebben op de sounddesign?
OMG wat elementair allemaal.
(Laten we weer naar Wilhelminadok gaan, al was het daar de vorige keer wel een kolere herrie.)

Wat nog steeds opvalt aan Flick Radio, is de opbouw.
Het zijn episodes, waar tijd tussen zit.
Ook is de verteller erg zoekend.
Hij doet meer zijn best om grip te krijgen en te houden dan ik dacht.
Als er een dramatische lijn is, dan is dat 'm.
(Hoe klinkt dat?
Zoeken?
Grip?
Zijn dat ritmes, of melodieen?
Geruis.)

Soms hoor ik de teksten en denk, stel, ik weet niets van internet, en al helemaal niets van fotocommunities als Flickr, waar luister ik dan naar?
Jij zei laatst: het wordt een luisterervaring.
Maar wat voor luisterervaring precies?
Met welk gevoel, met welke gedachte zadelen we de luisteraar straks op?
In welke hoek duwen we hem?
Is de boosdchap eenduidig?
Ik denk dat Flick Radio zo dubbel als wat moet worden.
Vrolijk en droevig.
Lekker om naar te luisteren en dan weer even heel irritant.
Dynamisch en statisch.
Alles om en om, maar het liefst tegelijkertijd.
("Zoals internet zelf.")
Er heerst uiteindelijk een totaal eigen logica, met misschien zelfs een nieuw soort psychologie.

Tot zover deze ansichkaart.
Krijg je als je te lang over het water tuurt.
Morgen eb...

Veel plezier op de Veluwe!

Groet,
Bert.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn antwoord (Blogger doet niet aan pingback): http://www.marcoraaphorst.nl/2007/08/31/een-geluidskaart-voor-bert-kommerij/

De hele week een hoofdtelefoon opgehad. Weer over de boxen klinkt alles anders.

We gaan draaien volgende week. Zeker :)))

b.kommerij zei

Zeker weten!
Mooi man.
Hoorde net je geluidskaart.
The grip thing.
Of op z'n Flickrs: WOW + AMAZING!

Bert.