dinsdag 16 januari 2007

Curriculum Illusione

Zij hadden de grip op het verhaal van hun bestaan verloren en wisten niet wat hen overkwam...

Grip.
Het woord laat me niet los.
Grip komt van grijpen.
Als je het vaak en snel achter elkaar zegt ontstaat een nieuw woord: Begrip.
Komt door de p aan het eind.

Vraag me af: waar heb ik grip op? En waarop niet?
Is het verkeerd om geen grip te hebben op een situatie? Je leven?
En kan je grip hebben op bijvoorbeeld de liefde?
Mij is dat nog nooit gelukt.
En als je eenmaal grip hebt, hoe hou je dat dan vast?
Alleen in mijn verbeelding heb ik grip.
Maar is grip dan fictief?
Bestaat het eigenlijk niet?
Hoe echt is het?

Bij het CI gaat het over deze vragen.
Het CI is een nieuw baanbrekend project van de RVU.
100% internet.
CI staat voor Curriculum Illusione.
Het is het tegenovergestelde van het Curriculum Vitea.
Het CI begint met de vraag: wanneer denkt u te sterven?
Op die manier word je de auteur van je eigen toekomst.
Erik Wie heeft het bedacht.
Leuke man.

Bij het CI neem je het lot in eigen hand, door het te noteren.
Je wordt uitgenodigd dat te ordenen wat eigenlijk niet te ordenen valt.
Je hebt er een flinke portie verbeelding voor nodig.
Het CI gaat over schrijven.
Als je niet schrijft, bestaat het CI niet.
In het CI schrijf je in de toekomstige tijd, een heel stimulerende vorm.

Ondertussen probeer ik grip te krijgen op mijn nieuwe opdracht.
Een internetproject over belangrijke gebeurtenissen in het leven van mensen.
Veranderingen. Live Events. Keerpunten.
Zoiets als het CI, maar dan totaal anders.
Of geinspireerd op het CI?
Het project moet zich afspelen in een internetcommunity.
Mijn favoriete community tot op heden is de
Flickr.
Maar daarover later meer.

Gisteren lang gepraat met C. Vriendin.
Haar vader ligt in het ziekenhuis met een hersentumor.
Vijfentachtig.
Het lijkt, zei ze, alsof mijn vader nu pas grip heeft op zijn leven, door het los te laten, door er afstand van te nemen.
Zij nemen iedere dag afscheid, voor altijd.
Hij heeft gezegd: "Ik voel mij vitaler dan ooit. Nu, aangekomen bij het eind, zie ik hoe mijn leven is verlopen. Het hing van toeval aan elkaar."

's Avonds laat telefoon van mijn eigen vader.
Als zijn kinderen niet met regelmaat iets van zich laten horen, raakt hij verontrust.
Alles goed.
Grip.
Controle.
Structuur.
Vorm.
Ik ga het CI invullen en kijk hoever ik kom.

PS: De hele dag zitten worstelen met deze weblog.
Zeer frustrerend.
Als meisjes van dertien het kunnen, dan kan ik het toch ook?
Ik krijg er geen foto's op geplaatst en er is iets me de links.
Hoe is het mogelijk?
Dan maar geen grip. Vanaf nu enkel tekst.
K-techniek.
Grip is kennis.
Anti-grip.

Geen opmerkingen: