donderdag 18 januari 2007

Sunset or Sadness

De Portugees heeft een compliment gemaakt.
Onder een van mijn foto's staat dat hij ze meaningfull vindt.
Het is een foto van een tekening die Piet maakte, vijf jaar geleden. Ik kwam de tekening tegen en dacht, die zet ik op de flickr, want het is een mooie tekening.
Vandaag zag ik dat de Portugees weer dertig nieuwe foto's van cactussen op zijn pagina heeft gezet.
Ik heb hem terug geschreven dat ik verslaafd ben aan meaning.
And always looking for words.
Nog niets gehoord.

Op Flickr reageren de meeste mensen in het engels.
In het engels kom je op Flickr het verst.
De foto's doen de rest.
De taal van het beeld is universeel.

Ik weet nooit wat ik bij een foto moet schrijven en noteer dan maar wat ik zie.
De afstand tussen tekst en beeld moet zo klein mogelijk zijn.
De tekst mag niet afleiden of de foto de verkeerde kant op sturen.
Boven een foto van een zonsondergang zet ik daarom: zonsondergang.
Terwijl anderen onder een foto van een ondergaande zon schrijven: I've never been so sad.
Wat lees je het liefst?
Sunset or sadness?
Ik vraag mij nu af, als je ziet dat het een zonsondergang is, dan hoef je niet ook nog eens te lezen: zonsondergang.
Het is een vreemde vorm van dubbelgrip.
Ik ga de komende tijd experimenteren met engelse titels en kijk wat het oplevert.

De meest succesvolle reisgids bestaat uit klein handzaam boekje met alleen maar foto's. Uitvinding van een duitse architect. (Kan ook een Deense arts geweest zijn.)
Foto's van een hotelkamer, een auto met pech, een omgevallen boom, een vis, een pil en een pleister.
Op die manier hoef je in het buitenland nooit meer te praten, alleen maar te wijzen.
De foto als richtingaanwijzer. Als je iets zoekt. Als je iets duidelijk wilt maken. Als je misverstanden wilt voorkomen.
Ah, een brood. De bakker is die kant op. In Duitsland, Amerika en Portugal.
Of je blijft gewoon op je hotelkamer.

PS: Nog steeds mijn CI niet ingevuld. Ik weet dat er uiteindelijk maar 1 CI waarheid zal worden, toch zou ik er talloze willen schrijven. Schrijven naar waarheid is leuk. Er zit echter meer in het geschreven woord dan alleen de waarheid.
Trichodiadema densum new born.
Strange euphorbia.
Heerlijk die storm.

Geen opmerkingen: