vrijdag 2 februari 2007

Het wachten is op nummer 1056.



“We are not satisfied with real life;
we want to live some imaginary life
in the eyes of other people
and to seem different
from what we actually are”

Blaise Pascal(1623–1662)


Ik heb de groepenknop ontdekt op De Flickr, het fotoalbum.
De fictiongroupe van de wonderlijke fransman had ik al ontdekt.
Sommigen groepen bestaan dus uit twee mensen, sommige uit meer dan duizend.
De onderwerpen per groep verschillen.
Kan van alles zijn. En dan bedoel ik echt van alles.
Van fruitboomkwekers tot voyeuristen.
Van organisaties als de BBC, tot onderwatergroepen.
De Flickr is een encyclopedie, met meer informatie dan de hele nederlandse wikipedia bij elkaar.
(Het is maar wat je onder informatie en kennis verstaat.)

Ik melde me aan bij zestien groepen tegelijk.
Hoe dat ging? Er zat weinig logica in.
Alles wat mij boeiend leek klikte ik aan.
Storytellers, The Street Photography Collective, Minimalism.
Ik wilde mijn membership vergroten, mijn gebied, mijn digitale ego, mijn mogelijkheden tot contact.

Terwijl ik langs de groepen ging werd ik overvallen door een enorme behoefte aan gemeenschapszin.
Onderdeel zijn van een groep, ergens bijhoren, zonder verdere verwachtingen, wie wil dat niet? Van delen word je gelukkig.
In grote afzondering samenzijn.
Alsof ik gratis mocht winkelen.
Maar wat koop je dan? Wat heb je nodig? Wat ontbreekt?

Na deze aanmeldingsaanval wilde ik zelf ook een groep opzetten.
Maar wat voor groep moet dat zijn?
Ik denk dat het moet gaan over geheimen.
The Secret Groupe.
Iedereen heeft geheimen, maar hoe zien die eruit?
De fotografie is een mooie plek om geheimen te bewaren.
Het past bovendien bij grote internet-thema's als anonimiteit, privacy en openbaar zijn.
(Moet uitgewerkt worden.)

Er is ook een groep die heet In Numerical Order.
Op de eerste foto is een 1 te zien.
Op de tweede een 2.
De groep zit nu op 1055.
Het wachten is op nummer 1056.
Deze Numerical Order groep toont aan dat het eigenlijk niet uitmaakt waarvoor of waarover of waarom je een groep opricht.
Een groep moet een bindmiddel hebben.
En een groep moet een spelachtig element hebben.
Er moet iets te spelen zijn.
Internationaal gezien is dat ook van belang.
Een spel is universeel, zolang de regels duidelijk zijn, zolang het beeld centraal staat.
Een spel is net als humor, het communiceert.

Achter ieder getal schuilt een mens en achter ieder mens zit een verhaal.
Of in ieder geval een foto.
Eenvoud overtuigd altijd.
Daar moet je niet moeilijk over doen.
Tot zover de groep In Numerical Order.

Heb me ook aangemeld bij de groep Docklands Amsterdam.
Omdat ik daar woon.
Andere namen van groepen waarbij ik mij heb aangemeld zijn onder andere: Minimalism, Ugly Postcards, What I do, Streetwriters! Alter ego, Hilversum Mediapark en tot slot My home, my world.
Wat deze laatste groep inhoud weet ik, maar ik vermoed veel intimiteit.

Wordt vervolgd.

(Een paar uur later.)

De groep die ik had willen oprichten bestaat al.
In my secret life.
Er zitten op dit moment 2177 foto's in the pool.
Ik ben member 291.

Geen opmerkingen: