woensdag 21 maart 2007

Op een weblog ben je het produkt zelf.

dutch bloggies award atrium den haag

Het webloggen zit in de lucht.
Gisteren werden in het Atrium in Den Haag de Dutch Bloggies uitgereikt.
In de verschillende categorieen won Marco Raaphorst de Muziek Dutch Bloggie.
Uit het Juryrapport van Erwin van de Zande:

Zijn blog is een en al muziek. Vinger aan de pols houdend over relevante ontwikkelingen zoals Creative Commons en DRM. Geopinieerd over de actuele stuiptrekkingen van de industrie. En creatief in het toepassen van moderne webtechnieken.

Marco Raaphorst gaat de muziek en de sound design verzorgen van Flick Radio.
Ik kijk er naar uit.
Pepijn Kortbeek neemt de techniek en de montage opzich.
Pepijn is filmmaker en heeft nog nooit met een blinddoek om gemonteerd.
Waarover later meer...

Ik zat in de jury van de Dutch Bloggies voor de afdeling thema-weblogs.
Wiskundemeisjes.nl wonnen.
Ik schreef:

Het voordeel van een themalog is dat het altijd ergens over gaat.
Of het nou strips, auto's of getallen zijn.
De kracht van een themalog zit in de beperking van dat ene.
Noem het een obsessie, een fanscinatie, een manie.
Het bijhouden van een themalog is een kwestie van volharden en je niet laten afleiden door andere aanverwante thema's die misschien ook heel leuk en interessant zijn.
In een goed themalog vind je de hele wereld terug.

Voor de jury was het dit jaar heel eenvoudig om een winnaar te kiezen.
Eentje die er met kop en schouders bovenuitstak.
Die vooral opviel vanwege originaliteit en creativiteit.
Een log die aantoont dat het eigenlijk niet uitmaakt waarover je het hebt, zolang je het hart er maar instopt.
Of zoals de engelsen zeggen: It ain't what you do its the way that you do it.

Ionica Smeets & Jeanine Daems zijn De Wiskundemeisjes en zij doen alles wat wiskundemeisjes moeten doen.
Op hun log keren zij hun formele wetenschap binnenste buiten, gooien het in de lucht en vangen het weer op, maken het persoonlijk, kleden het aan en uit. Ze spelen, schrijven, linken, informeren en amuseren.
Zij lappen alle dorre vooroordelen aan hun wiskundelaarsjes.
Ze hebben zelfs een shop waar je t-shirts kan bestellen.

Wiskundemeisjes zijn precies een jaar geleden begonnen en het ziet er niet naar uit dat het einde in zicht is.
Niet voor niets ging hun allereerste log over het getal pi.
Ook al heb je niets met wiskunde en meisjes, je zou er wiskundig van worden.
Want eigenlijk gaat Wiskundemeisjes over liefde.
Liefde voor internet en de zuiverheid der getallen.
Lang leve Wiskundemeisjes!


Ondertussen twee belangrijke reacties gehad op het bedrijfslogplan.
Zowel Ben Groenendijk, directeur van de RVU, als Monique Mourits, programmaleider en eindredacteur van Flick Radio, vinden het een interessant idee.
Het onderzoeken waard.
We gaan het nu dus hebben over het precieze doel en nut.
Tijdens de uitreiking van de Dutch Bloggies werden negen gouden regels voor webloggers gepresenteerd. Vooral punt twee is erg belangrijk voor de nieuwe bedrijfslog: Kies een onderwerp en richt je alleen daarop.
Punt vier zal het spannendst zijn: Wees vooral je zelf.
Want hoe doe je dat, als je het niet gewend bent?
Als je bij een omroep werkt maak je programma's. Je concentreert je op je produkt, je onderwerp, niet op jezelf.
Op een weblog ben je het produkt zelf, en maak je direkt kontakt met je publiek, en elkaar.
Daarvoor moet je laten weten wie je bent.
Dat vraagt om een totaal andere houding en inzet.

Kendra fotografeert ondertussen schaduwen.
Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: