maandag 19 maart 2007

Privacy is een museumstuk geworden.



Tijdens een opruimactie een oud fotomapje gevonden.
Schitterende foto's, maar wat moet je ermee?
Uit het mapje halen, een voor een scannen, en dan weer terugstoppen?
(Alles voor Flickr. Privacy is een museumstuk geworden.)
Ook nog een oud biljet van 25 gulden gevonden.
Riep een soortgelijke emotie op.
Een mapje vol herinneringen en een waardeloos bankbiljet.
Uitzichten, portretten, weemoed.

Gaandeweg het loggen een grote ontdekking gedaan.
Ik heb twee verschillende soorten collega's.
Collega's die iets met internet hebben en collega's die niets met internet hebben.
Komt allebei voor.
Met de collega's die wel iets met internet hebben praat ik over een nieuw plan.
Het is allemaal nog heel prematuur.
Een heuse RVU weblog. Of een RVU wiki. Van, voor en door RVU medewerkers.
(Willem Davids is voor een wiki. Hij gaat binnenkort uitleggen wat het is.)

Ik log projectmatig.
Maar waarom zou je ook niet vakmatig loggen?
Een bedrijfslog waarop iedereen die iets (of niets) met internet heeft berichten kan plaatsen.
Wat kom je voor interessants tegen op internet? Wat inspireert je? Wat wil je delen?
Internet betekent veel voor iedere omroep, ook voor de RVU.
Het raakt de fundamenten.
Maar wat betekent de RVU voor internet?
Worden alle mogelijkheden optimaal benut?
Geweldig plan.

Het moet dus een soort ontmoetingsplaats worden. Dat is het idee. Al klinkt dat nu misschien nog wat klef en vrijblijvend.
We moeten hoe dan ook een lijst opstellen met gedragsregels.
In die lijst staat wat je wel en niet mag schrijven en publiceren.
Zo kan ik me voorstellen dat je geen vuile was buiten hangt, aardig en behulpzaam bent tegen bezoekers, geen onjuiste informatie verspreidt, geen taalfouten maakt en nooit vloekt, kwetst of beledigd.
Verder kan volgens mij alles, mits het de communicatie en de educatie verhoogt en vergroot.
Wie weet.

PS: Gisteren twee vreselijke taalfouten ontdekt in het script van Flick Radio.
Ik hoop dat de adviseurs van het Stimuleringsfonds dit lezen.
Op pagina 34 staat.
(Bert aan Kendra)

Je vraagt hoe het met je gaat. Als personage.
Je vraagt je af wat ik met jouw leven ga doen.


Dit moet zijn:

Je vraagt niet hoe het met je gaat. Als personage.
Je vraagt je niet af wat ik met jouw leven ga doen.


Hoe deze fout erin is geslopen is mij een raadsel.
Het woord niet veranderd alles.

Geen opmerkingen: