dinsdag 17 april 2007

Een verbindend element.

een geluidswerk in een kruiwagen

Stichting Artwalk Amsterdam organiseert etalagetentoonstellingen in de Staatsliedenbuurt in Amsterdam.
Doen ze al jaren.
Kunstenaars maken een werk op maat, voor de buurt, en stellen dat tentoon.
De kunstwerken zijn gratis te bezichtigen.
Curatoren Matthijs Muller en Guda Koster vroegen mij een geluidswerk te maken bij de laatste editie onder de titel: Uitzicht.
Een audiotour. Bij wijze van verbindend element.

Ik telefoneerde met elf bewoners (achter iedere etalage woont een mens) en stelde verschillende vragen.

Wat was het eerste kunstwerk dat indruk op je maakte?
Heb je zelf kunst in huis en kan je dat zo nauwkeurig mogelijk beschrijven?
Als je veel geld zou hebben, welk kunstwerk zou je dan kopen?
Wat vind je van kunst langs de snelweg?
En als je zelf kunst zou maken, wat zou je dan maken?


De gesprekken nam ik op.
Iedereen was erg openhartig.
Samen met radiomaker Chris Bajema (sounddesign) selecteerde ik diverse quotes.
Deze werden achter elkaar gemonteerd.

De quotes liggen nu op een bedje van straatgeluiden, opgenomen in de buurt.
Een tram komt langs.
Een brommer.
En dan weer een quote.

"Nee, ik kan niet zeggen dat een kunstwerk mijn leven heeft verandert."

Het resultaat is te beluisteren op de website van Artwalk Amsterdam.
Kijk bij actueel, in de bovenste balk en zoek: audiotour Uitzicht.
(Downloaden duurt even.)

Dit initiatief werd mede mogelijk gemaakt door steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst, het VSB fonds, Prins Bernard Cultuurfonds en Stadsdeel Westerpark.
Op de Flickr een impressie.

Tijdens de opening klonk de tour uit een getthoblaster, die vervoerd werd in een kruiwagen. Ook kan men een mp3 halen bij de lokale bibliotheek en dan lopen, luisteren en kijken.

Geen opmerkingen: