woensdag 20 juni 2007

Een originele insteek.



Links onderaan deze foto zie je de hand van Diana Derval.
Hier presenteert zij haar boek: Wait Marketing.
We zijn in pakhuis De Zwijger tijdens een Proud to Present avond.
Volgens de folder een succesvolle 'portfolio avond', door ontwerpers, kunstenaars, filmmakers, maar ook producenten en ondernemers, kortom dè plek waar mensen uit de creatieve sector hun werk presenteren.
Ik ging uit nieuwsgierigheid.
Er waren eenenveertig mensen.
In de zaal stonden grote tafels met daarop laptops, mappen en posters.
Diana Derval had een beamer.
Zij is Wait Marketing Guru, werkt in de commerciele sector en is er van overtuigd dat je met adverteren tijdens het wachten goede resultaten boekt.
Ik vond het een originele insteek.
De file, het pompstation, loketten en wachtkamers zijn haar werkterrein.
Communication at the right moment at the right place, is haar slogan.
Bedrijven huren mij in, zei ze, en dan ga ik op onderzoek uit.
Werk je ook voor omroepen, vroeg ik.
Alleen voor commerciele, zei ze.
Ik werk voor een publieke omroep, zei ik.
Ze wierp haar armen in de lucht: Arme man, that ain's easy.
Och, zei ik. En vertelde over de voortdurende zoektocht naar doelgroepen, thema's en in het oog springende formats. Hoe het publiek te bereiken in de huidige mediajungle?
Je moet eerst weten wat je wilt verkopen, zei ze. Dan ga je opzoek naar je doelgroep. Eenmaal je doelgroep bepaald ga je met ze praten. Je ontdekt hoe hun levens eruit zien, waar ze zich bevinden en hoe ze zich gedragen.
En waar ze wachten, zei ik.
Precies! Zo doet Landrover tegenwoordig goede zaken in wachtkamers van dokters en tandartsen. Waarom? Omdat landroverbezitters gezinstypes zijn. Zij hebben vaak veel kinderen. De Landrover is een gezinsauto bij uitstek. Als je veel kinderen hebt, kom je vaker bij de dokter en de tandarts dan gewoonlijk. Niet de mannen, maar de vrouwen! En die nemen de Landroverfolders mee.
Het werd een dynamische avond waar kennisuitwisseling, inspiratie en samenwerking centraal stonden.
Alles wat in de folder stond klopte.
Ik bleek naast Fred van Ommeren te zitten. Regionaal innovatiemanager bij Syntens en nauw betrokken bij Immovator.
Wist alles over themakanalen.
Ook interessant.
We wisselden kaartjes uit.
Ook nog een fotografe ontmoet, die er niets voor voelde om haar foto's op de Flickr te plaatsen.
Het is mijn brood, zei ze. Zodra ik mijn foto's op internet zet ben ik ze kwijt. Ik verdien er niets aan, dus waarom zou ik?
Om 22.00 stond ik weer op straat.

Thuis, op de mail, een uitnodiging van Ton Zijp.
Of ik een artikel wil schrijven voor about: blank, het internetmagazine over weblogs.
Ik ontmoette Ton Zijp tijdens het jureren van de Dutch Bloggies.
Het moet over weblogs gaan, schreef hij. Wat ze zijn. Waarom ze er zijn en waar het toe kan leiden.
Dat doe ik graag, schreef ik terug. Maar het zal niet gaan over weblogs, maar over werklogs.
In juli moet het artikel af.
Bij de VPRO hebben ze het fenomeen werklog ook ontdekt.
Op een 'making of'-weblog zijn de vorderingen tijdens het maken van de serie in Europa van Geert Mak te volgen.
Inclusief podcasts.
Welkom aan boord, staat er op de site. De reis is begonnen! We zijn dan ook erg beniewd naar jullie verwachtingen of horen graag jullie suggesties voor de onderwerpen, plekken en mensen die we zeker niet mogen missen.
Laat het ons weten.


Ondertussen wacht ik op aanstaande maandag.
Om 13.00 vindt de hoorzitting plaats bij het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties.
Kendra vroeg zich gisteren af of Flick Radio nog doorgaat.
Het gaat door, schreef ik, maar hoe precies en wanneer, dat weet nog niemand.

Geen opmerkingen: