woensdag 22 augustus 2007

Staat meteen veel beter.


Een man en een meisje ontmoeten elkaar op internet.
Wat hen bindt is de fotografie.
De man ziet in haar een personage.
Of is hij het zelf?


Ik ben op zoek naar een goede, bondige inleiding.
Denk aan de trailer van een film, of de achterflap van een boek.
Een paar zinnen die niet alles verklappen, maar die je de juiste kant opsturen, die nieuwsgierig maken.
Om tot de kern te komen ben ik met een tippexpot door de originele inleiding gegaan.
Op dit werklog, maar ook de rvu site, stond maanden:

Een homoseksuele schrijver ontmoet een ongewoon Amerikaans meisje.

In het kader van de openheid leek mij dit goed.
Als je homoseksueel bent, moet je dat niet vergeten te vermelden.
(Emancipatie.)
Zeker nu, vanwege de actuele en verontrustende ontwikkelingen.
(Geweld.)
Maar, bij nader inzien, denk ik: wat is dat eigenlijk, een homoseksuele schrijver?
Schrijft hij homoseksuele woorden?
Met een homoseksuele pen?
Op homoseksueel papier?
Is Flick Radio een homoseksueel verhaal?
Nee.
Hier die tippexpot!
Ik verander de homoseksuele schrijver in: een man.
Punt.
Staat meteen veel beter.
Het is een detail in het verhaal.
En details horen niet thuis in een inleiding.
Plus, Flick Radio gaat over heel andere actualiteiten.

Inmiddels zijn alle teksten opgenomen.
Dat wil zeggen bijna allemaal.
Ik ben nog steeds opzoek naar een Engelsman, met een Portugees accent.
(Als ik een Amerikaanse teenager kan vinden, moet dit ook lukken.
Hij heeft slechts een paar zinnen, maar toch.)

De werkwijze is nu als volgt.
We zetten alle teksten en dialogen "schoon" in de juiste volgorde.
Dit doet Jaap Vermeer.
Deze mega-track, bestaande uit enkel tekst, wordt vervolgens getransporteerd naar de computer van Marco Raaphorst, die zich verder ontfermt over de sounddesign: de geluiden, de vormgeving, de muziek.
Deze volgorde is een heel nieuwe manier van werken voor mij.
Meestal gaan in het proces de stemmen gelijk op met de geluiden en de muziek.
Nog nieuwer wordt het als Pepijn Kortbeek zich binnenkort aansluit en zich gaat ontfermen over het beeld.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen: