vrijdag 11 januari 2008

Ik kan loggen waar ik wil (2)

vlieland today POST

Post!
Nieuwe Collega Rozwithart stuurt mij een vel met tien Flick Radio postzegels.
Dank Rozwithart!
En dank TNT.
Alles is tegenwoordig persoonlijk, dus ook de postzegel.
(Je kan er ook ansichtkaarten maken.)
Nog steeds op Vlieland
Piet werkt samen met zwager Dirk aan een grootscheepse renovatie van Informatiecentrum De Noordwester en ik fotografeerde op verzoek van de Cultuur Historische Vereniging Vlieland een oud pand in de Dorpstraat.
Ondertussen loopt de Amsterdamse agenda vol.
Een vergadering.
Een lezing.
Een afspraak.
Een feest.
Pling.
Een SMS van Marco Raaphorst.
Hij heeft weer een nieuw klankschap gemaakt op een tekst
die ik insprak vorig jaar pasen.
Titel: Ik kan loggen waar ik wil.
Zittend in hetzelfde kantoortje luister ik naar de remix.
Verder een aantekenboekje vol met plannen, maar dat komt.

Ondertussen worden er evaluatieverslagen geschreven.
Zoals deze voor het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties.

In januari 2007 kreeg programmamaker/schrijver/regisseur Bert Kommerij (RVU) de opdracht een project te realiseren rond het thema “Grip.”
Onduidelijk was bij aanvang waar dit project in zou resulteren.
De vraag luidde: “Hoe houden mensen grip op het verhaal van hun bestaan?”

Om deze vraag te onderzoeken werd Kommerij lid van online foto-community www.flickr.com, begon te fotograferen en hield tegelijkertijd een werklog bij: www.flickradio.nl, waarop hij al schrijvend en fotograferend verslag deed van zijn bevindingen. Een unieke werkvorm voor een programmamaker, vanwege het interactieve en persoonlijke karakter.
Het gehele werkproces en alle aanverwante ontwikkelingen was en is openbaar en online te volgen.

Vanwege het internationale karakter van www.flickr.com werd er veel in het Engels geschreven. Daarnaast raakte Kommerij gefascineerd door de mogelijkheden van de Creative Commons beweging (sharing, non commercial) en besloot verder te publiceren onder een Creative Commons Licentie. Van het internet, voor het internet: open en verlost van stagnerende copyrightsystemen.
Uit de teksten van zijn werklog en de comments op Flickr destilleerde hij een tweetalig script voor radio: Engels/ Nederlands.
De grens fictie/werkelijkheid vervaagde. Een verhaal ontstond.

Het script werd ingediend bij het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties voor produktiesubsidie radiodrama.

In dit plan konden bezoekers van flickr op de Flick Radio audiotrack hun eigen slideshow samenstellen.

Kommerij nodigde de volgende mensen uit mee te doen aan dit audioproject:
Marco Raaphorst: muziek.
Geluidsvormgever Jaap Vermeer: stemregie en opname techniek.
Televisie/filmmaker Pepijn Kortbeek: Geluidsvormgeving/ eindmontage.

Ondertussen schreef Kommerij door op zijn werklog, deed verslag van alle ontwikkelingen op internet en onderzocht andere platforms zoals CC-Mixter, Hyves, YouTube, Twitter, Mobile Reporters, BlipTV etc.
Zijn netwerk onder collegabloggers groeide.
Hij schreef artikelen voor het e-zine www.aboutblank.nl, zat in de jury van de Dutch Bloggie Awards en plaatste podcasts op de CC-Mixter.

Op het moment dat het script, na een eerdere afwijzing, alsnog gehoneerd werd, was een nieuwe rolverdeling binnen het team ontstaan. Marco Raaphorst, die oorspronkelijk alleen de muziek verzorgde, zou in samenwerking met Jaap Vermeer ook de sounddesign op zich nemen.
En met Pepijn Kortbeek, die eerder voor de soundesign had getekend, zou een slideshow met CC foto’s, inclusief ondertitels, gemaakt worden.

De audio van het hoorspel zou als basis van deze slide show dienen. Er waren geen opnamesessies nodig. De beelden waar de slide-show uit zou bestaan waren reeds voorhanden. De begroting stond het toe.

Het hoorspel werd uitgezonden op 29 september 2007 op Radio 5 tussen 20.00 en 21.00 uur en kon dankzij de CC Licentie aangeboden worden als podcast.
De slideshow inclusief ondertitels werd gepresenteerd op het NPOX festival, 19 november 2007. Mediapark. Gebouw Beeld en Geluid.

De reacties op zowel de radiouitzending, de podcast als de slide show waren en zijn verbluffend:
- Er verscheen een lovend artikel in nrc.next van internetjournalist Marie-Jose
Klaver. Zij blogde over Flick Radio op verschillende internetplatforms.
- Herbert Blankensteyn interviewde Kommerij in zijn programma De Elektronische Eeuw.
- HollandDoc nam Flick Radio op in haar ondemand documentaire-site, waardoor er
voor het eerst een online cross gemaakt werd tussen VPRO/Human/Ikon en de RVU.
- De Slideshow verscheen met groot succes op YouTube (in een week tijd meer dan
1000 downloads.) En het nieuwe Stage6. (DVD kwaliteit.)
- Wim de Bie schreef over Flick Radio op zijn weblog Bieslog.
- Het IDFA diende zich aan en plaatste Flick Radio op hun site. (“Een aanwinst.”)

Op dit moment wordt onderzocht op welk officieel filmfestival Flick Radio, de slideshow, in premiere zal gaan. (Is het een film? Een documentaire? Is het fictie?)
Plotseling blijkt dat Flick Radio zowel in vorm als inhoud, als in de ontstaansgeschiedenis, een uniek, interessant, veelzijdig en zeer actueel project te zijn.
Ook verschillende reakties uit het buitenland geven dit aan.

Momenteel wordt een tv uitzending overwogen (eerst moet er toestemming zijn van de zendercoordinator).
Op internet gaat Flick Radio zijn eigen weg, buiten alle reguliere publiciteitscampagnes en traditionele uitzendmodellen om.

Naast het oorspronkelijke thema “Grip” dook een nieuw thema op: “Grenzen.”
Grenzen staan erom bekend dat je ze pas opmerkt, zodra je ze overschrijdt.
Flick Radio, van werklog, tot hoorspel, tot "film."

(Very personal.)

Geen opmerkingen: